Easter special – Recept: Kinder Pingui.

Hello everyone!

En dan nu, een kleine uitzondering op de regel! Zoals ik al had gemeld in mijn vorige post, zou mijn “Easter special” geheel in het Engels gaan. Tot mijn Engelse skills er genoeg van hadden ..

Zoals je in de vorige post kon lezen, heb ik mij vandaag beziggehouden met desserts klaarmaken voor Pasen. Ik heb twee soorten gemaakt, waarvan ik beide online ga zetten (+ foto’s) in het Nederlands. Pourquoi? Omdat het voor mij gemakkelijker is. Ik vertaal deze recepten al vanuit het Servisch naar het Nederlands en mijn brein kan het niet aan om ze nog eens te vertalen. Dus iedereen die Nederlands spreekt: You’re lucky today 😉

Recept numero uno is zelfgemaakte “Kinder Pingui”. Misschien klinkt deze benaming jullie bekend in de oren, aangezien deze lekkere dessert ook te verkrijgen is in de winkel. Voor degene die niet echt mee zijn, zo ziet hij eruit:

kinder,pingui,kinder,chocolate

Ik ben dol op deze dessert, net zoals mijn mama. Gevolg? Deze dessert overleefde het geen halve dag in de koelkast.

Onlangs vond mijn lieve echtgenoot het recept om dit zelf thuis klaar te maken. Nadat ik het eens had doorgelezen, zag ik dat het wel gemakkelijk was ook al leek het echt teveel. En ik kan je zeggen: het was gemakkelijk klaar te maken en superlekker! Dus besloot ik om dit klaar te maken als één van mijn twee Paasdesserts.

Wat heb je allemaal nodig?

Kinder Pingui (1)

  • Voor de koek
    * 6 eetlepels bloem
    * 6 eetlepels suiker
    * 6 eieren
    * 6 eetlepels warm water
    * 1 zakje bakpoeder
    * 3 eetlepels cacaopoeder
  • Witte crème
    * 210 gr platte kaas
    * 5 eetlepels poedersuiker
    * 500 ml zoete room
    * 1 zakje gelatine in poedervorm
  • Chocoladelaag (komt tussen twee lagen witte crème)
    * 100 g chocolade voor keukengebruik
    * 50 g vetstof
    * 1 eetlepel olie
    * 50 ml water
  • Glazuur
    * 100 g chocolade voor keukengebruik
    * 50 g vetstof
    * 1 eetlepel cacaopoeder

Hoe maak je dit klaar?

DE KOEK

Stap 1

Je scheidt het eiwit van het eigeel in 2 aparte bolkommen.

Kinder Pingui (2)

Stap 2

Je voegt aan het eigeel de suiker en warm water toe en mixt deze ingrediënten tot de massa dik en een crème textuur krijgt.

Kinder Pingui (3)

Kinder Pingui (4)

Stap 3

In een apart kommetje meng je het bakpoeder, de cacaopoeder en bloem.

Kinder Pingui (5)

Stap 4

Het mengsel uit stap 3 voeg je lepel per lepel toe bij het eigeelmassa. Je blijft continu mixen terwijl je dit erbij voegt.

Kinder Pingui (6)

Kinder Pingui (7)

Stap 5

Het eiwit klop je op tot vaste sneeuw met een snuifje zout.

Kinder Pingui (8)

Stap 6

Het eiwitsneeuw voeg je toe aan het eigeelmengsel en schept het onder mekaar. Je doet dit best met een spatel zodat de sneeuw niet kapot gaat en zijn effect niet verliest.

Kinder Pingui (9)

Kinder Pingui (10)

Stap 7

Het deeg giet je in een ingevette of met bakpapier bedekte bakplaat. Je bakt dit ongeveer 40 minuten op 175 graden (elektrische oven). Wanneer weet je of het klaar is? Prik er in met een vork. Wanneer er niets kleeft aan je vork is het klaar.

Kinder Pingui (11)

Stap 8

Wanneer de koek gebakken is, laat je deze afkoelen zodat ze steviger wordt. Wanneer deze is afgekoeld, snij je hem in twee gelijke helften.

Kinder Pingui (12)

WITTE CRÈME

Stap 1

De gelatine in poedervorm maak je klaar zoals er op de verpakking wordt vermeld. Degene die ik hier gebruik is vrij simpel: je giet over de poeder 5 eetlepels koud water en wacht 5-10 minuten tot dat deze hard wordt. Daarna smelt je de gelatine op een laag vuurtje tot dat deze lopend wordt.

Kinder Pingui (13)

Stap 2

De platte kaas en poedersuiker giet je in een bolkom en mix je voortdurend terwijl je de zoete room bijvoegt. Je blijft mixen tot je een gladde en stevige massa krijgt. Deze massa kun je het beste vergelijken met slagroom. Op de foto had ik nog geen zoete room toegevoegd, je krijgt een heel luchtige massa die hoog opkomt.

Kinder Pingui (14)

Kinder Pingui (15)

Kinder Pingui (16)

Stap 3

De gesmolten gelatine voeg je al roerend toe in het mengsel tot deze volledig is ingetrokken.

CHOCOLADELAAG

Stap 1

Breek de chocolade in kleine stukjes.

Kinder Pingui (17)

Stap 2

In een kookpotje verwarm je de vetstof, olie en water.

Kinder Pingui (18)

Stap 3

Wanneer de vetstof is gesmolten en het aan de kook geraakt, haal je dit van het vuur en voeg je de chocolade al roerend toe tot deze gesmolten is.

Kinder Pingui (19)

GLAZUUR

Stap 1

Breek de chocolade in kleine stukjes.

Stap 2

In een kookpotje verwarm je de vetstof en cacaopoeder. Hier raad ik je aan om voortdurend te mengen zodat je geen klonters krijgt.

Stap 3

Wanneer de ingrediënten een gladde massa vormen, haal je dit van het vuur en voeg je de chocolade al roerend toe tot dat deze gesmolten is.

STAPELEN – DE VOLGORDE

Kinder Pingui (20)

Stap 1

Één van de twee koekhelften leg je op een plat bord/plank. Op deze koekhelft smeer je de helft van de witte crème en verdeelt deze gelijk over deze koekhelft.

Kinder Pingui (21)

Stap 2

Op de witte crèmelaag die je net hebt gesmeerd breng je de chocoladelaag aan (niet het glazuur!) en verdeel deze gelijk over de hele helft. Het is niet erg als er een beetje aan de zijkant uitstroomt, dat zorgt voor een mooi effectje.

Kinder Pingui (22)

Stap 3

Deze stapel leg je in de koelkast en laat je afkoelen. Hier hangt het van koelkast tot koelkast af, bij mij is deze laag hard na 20-30 minuten.

Stap 4

Nadat de chocoladelaag hard is geworden, haal je deze stapel opnieuw uit de koelkast en smeer je de andere helft witte crème erover.

Stap 5

Je maakt deze stapel af door de andere koekhelft erop te leggen. Je mag gerust een beetje duwen vanboven zodat alles tegen elkaar plakt.

Kinder Pingui (23)

Stap 6

Om het plaatje af te werken overgiet je deze stapel met de warme glazuur en laat je dit dessert een avondje in de koelkast afkoelen voor een mooi, krokant glazuurlaagje.

HET EINDRESULTAAT ..

Kinder Pingui (24)

Kinder Pingui (25)

Enkele tips/opmerkingen

  • Zoete room wordt hier gebruikt om slagroom ervan te maken. Ik weet niet of dit in België/Nederland te verkrijgen is. Zo niet, dan kan je best een alternief gebruiken hiervoor of gewoon zelf slagroom maken en de platte kaas en poedersuiker gewoon toevoegen.
  • De glazuur maak je best klaar op het einde, wanneer je alles opeen hebt gestapeld. De glazuur moet je er warm overgieten zodat deze mooi egaal en glad wordt. Ik heb dit niet gedaan omdat ik er anders echt een zooitje van maak (lees: meer ernaast dan erop).

Mijn keukenkunsten zijn niet op topniveau, maar ik ben trots op het resultaat en ik weet zeker dat we hiervan lekker zullen smullen de komende dagen 🙂

Het tweede recept, “Raffaello”, staat tevens ook online. Klik hier voor het recept (+ foto’s)!

For my English readers: Converter

Wat vinden jullie van dit dessertje?

Tot de volgende post,

See you soon!

Natasa.

2 gedachtes over “Easter special – Recept: Kinder Pingui.

  1. Pingback: Easter special – Making some desserts. | Time to live.

  2. Pingback: Easter special – Recept: Raffaello. | Time to live.

Geef een reactie

