Gelukkige verjaardag mama!

Hello everyone!

Vandaag een speciaal artikel, compleet gewijd aan de meest belangrijke persoon in mijn leven: mijn lieve mami!

My Hero.

Mijn mama is vandaag jarig en het is een speciale verjaardag want: ze wordt 60! Zoals mijn broer het uitdrukt: “Mama, vanaf vandaag zit je op tram 6”. En yes she is!
Ik ben superblij dat ik erin geslaagd ben om met haar verjaardag in België te zijn. En zij is nog meer blij! En een blije mama, een mens heeft niet meer nodig.

Daarom vond ik het wel tof om een artikel over haar te schrijven, vandaag, op 17 mei. De dag dat mijn mama geboren is, de dag dat deze wonderwoman op de wereld werd gezet.
En ter ere van haar 60ste verjaardag, zet ik voor jullie 60 weetjes op een rij over mijn mama (en mijn relatie met haar). Want dat is nog maar een deeltje wat ze eigenlijk verdient. Zo leren jullie haar ook een beetje kennen want uiteindelijk: zij is de vrouw die mij op de wereld heeft gezet, heeft geholpen groot te worden en er nu altijd voor mij is.

Geniet ervan!

  1. Mijn mama heeft van nature bruin haar, net zoals ik. Als twintiger werd ze het kleurtje beu en sindsdien verft ze haar haren blond.
  2. Mijn mama is 3cm kleiner dan ik. Klein, maar sterk!
  3. We vullen elkaar aan. Dat betekent: we maken elkaars zinnen af en 1 blik is genoeg om te weten wat de ander denkt.
  4. Mijn mama heeft mij een handtassenverslaving ingezaaid. We kunnen het gewoon echt niet laten ..
  5. Mijn mama heeft sinds enkele jaren last van hoogtevrees. Hoezo nu pas? Wel, met het ouder worden is haar zicht achteruit gegaan en voelt ze zich niet altijd zo zeker.
  6. Mijn mama durft niet meer over het balkon piepen door haar hoogtevrees. Aloewel ik dit ook niet graag doe thuis. Klein detail: we wonen op de 8ste
  7. Mijn mama koopt altijd de verkeerde BH voor zichzelf. Bijgevolg: ze eindigen allemaal bij mij.
  8. We hebben een zwak voor bier. Mijn mama had tijdens haar zwangerschap met mij enorm veel zin in bier en dronk dit ook af en toe. #voormijeenkriek
  9. Mama haat leugenaars en slijmballen. Hier herken ik mijzelf perfect in.
  10. Solden zijn niks voor haar. Te druk en teveel “vodden” (om het met haar woorden uit te drukken).
  11. Mama heeft enkele jaren geleden leren “windowshoppen”. Daarvoor wou ze nooit winkeltjes doen zonder geld op zak te hebben.
  12. Mama kan fantastisch koken. En jawel hoor, ik mis deze keuken verschrikkelijk!
  13. Ze is geen krak in desserts klaarmaken. Buiten dan de mixdozen van bv. Dr. Oekter die je in de winkel kan vinden.
  14. Mama heeft een hekel aan de zomerstop op TV. Herhalingen van de Kotmadam? Here we go AGAIN!
  15. Wanneer ze naar “Days of our lives”, “Bold and Beautiful” of “Familie” kijkt, moet je geen vragen aan haar stellen. Tevergeefs, je krijgt geen antwoord of pas na enkele minuten.
  16. Mama geeft graag commentaren tijdens programma’s. Dit was onze favoriete bezigheid toen ik nog thuis woonde. Broer ergerde zich vroeger hieraan, na een tijdje was dit voor hem een live comedyshow.
  17. Mama is op haar 20ste naar België verhuisd vanuit Montenegro. Fun fact: Ik ben op mijn 19de naar Montenegro verhuisd.
  18. Mijn mama heeft op latere leeftijd kindjes gekregen. Zus op haar 28ste, mij op haar 38ste en broer op haar 41ste.
  19. Mama wist niet dat ze zwanger was van mij. Ze ging naar de gynaecoloog tijdens haar zomervakantie in Montenegro om “te weten te komen waarom ze maar niet zwanger kon geraken”. Toen heeft ze te horen gekregen dat ze al 3 maand ver was met mij .. Surprise!
  20. Mama kleedt zich jong. En nee, niet minirokjes jong. Ze kleed zich, net zoals ik, in New Look en H&M. Bijgevolg: wij geven kleding aan elkaar door.
  21. Mama speelt al jaren kansspelen en blijft hopen op een dag millionair te worden. Ze woont nog altijd in haar appartement in Berchem, zegt genoeg.
  22. Mama heeft enkele maanden geleden pas leren werken met de Digibox. Nu amuseert ze zich te pletter met programma’s zoeken en opnemen.
  23. Haar ochtendroutine? Gezicht wassen en opmaken, aankleden, boterhammen maken, cappuccino drinken en cigaretje roken.
  24. Mama heeft een zwak voor Tom Jones. Ze heeft er altijd van gedroomd om naar een concert van hem te gaan.
  25. Wanneer mama zich niet goed voelt, zet ze altijd een CD’tje op.
  26. Klusjes die ze niet graag doet in huis? De ramen lappen en strijken.
  27. Haar kinderen staan altijd op de eerste plaats. Heel haar leven draait om ons en ze heeft al haar tijd aan ons gewijd.
  28. Ze heeft op haar 57ste uiteindelijk leren genieten van het leven. Gaan eten en uitjes plannen doet ze nu vaker.
  29. Haar favoriete kledingstuk? Tuniekjes, luchtige bloesjes en een jeansjas.
  30. In haar jongere dagen droeg ze enkel en alleen hakken. Platte schoenen had ze gewoon niet in haar schoenencollectie.
  31. Mama heeft enkele maanden geleden geleerd om emoticons te gebruiken in haar smsjes. Bijgevolg: Smiley’s en x’jes all over the place.
  32. Het heeft een lange periode (lees: jaren) geduurd voor ons mama uiteindelijk zelfstandig smsjes kon lezen. Hiervoor waren broer en ik speakers van dienst.
  33. Mama vindt het fantastisch om ons te laten lachen op momenten dat het echt niet appropriate is. Speech tijdens een schoolbijeenkomst? Het ideale moment volgens ons mama.
  34. Mama was voor ons de hele familie in 1 persoon. Mama,papa,nonkel,tante,nicht,neef .. 1001 in 1.
  35. Mommy is my best friend. Punt aan de lijn.
  36. Mama was een echte daredevil in haar jonge jaartjes. Hoogtepunt? In een leren broek terugkeren naar haar geboortedorp in Montenegro in de jaren ’70. #scheveblikkenalom #rebel
  37. Er schuilt een ware fashionista in mijn mama.
  38. Mama’s zicht is in de jaren achteruit gegaan en ze moet een bril dragen permanent. Probleem: ze blijft dit maar uitstellen, over and over again.
  39. Ze rouwt om alle kleding die ze vroeger had. Why? Had ze geweten dat ze een dochter zou hebben, had ze alles aan mij gegeven. #pechvogel
  40. Mama weet nog niet waar ze haar oude dagen gaat doorbrengen: Belgie of Montenegro. Ze heeft nog even de tijd om hierover na te denken.
  41. “Wat eten we vanavond mama?” “Niks” “Hoezo niks” “Tjah, waarom moeten wij elke avond eten? Overbodig” Standaard gesprek wanneer mama geen kookinspiratie heeft.
  42. Mama was vreselijk anti-huisdier. Ze heeft nu een kat, Milica. People change.
  43. Op haar 60ste heeft mama amper rimpels. Ze heeft er natuurlijk wel enkele, maar is niet de verschrompelde bomma die ze verwacht had.
  44. Mama zweert bij anti-age producten van Nivea. Volgens haar “blijft ze er dankzij hen jeugdig uitzien”.
  45. Mama is geen fan van dokters. We hebben er 4 maanden over gedaan om mama UITEINDELIJK zover te krijgen om naar de dokter te gaan met haar liesbreuk.
  46. Capuccino fan number one.
  47. Voor haar zicht achteruit is gegaan, las mama graag romans. Ken je van die tijdschriften met allerlei romans a la Romeo en Julia? Jep, that kind of stuff.
  48. Mama heeft pas goed Nederlands geleerd wanneer ik in de kleuterschool begon. Hiervoor sprak ze ook al wel Nederlands, maar sinds ik in de kleuterschool begon ging ze alleen nog meer vooruit.
  49. Mama heeft het typisch Antwerps accent overgenomen. Er zijn weinig mensen die doorhebben dat ze niet in Belgie geboren is.
  50. Favoriete chocolade? Chocolade met hele hazelnoten uit Albert Hejin of Kruidvat.
  51. Mama is geboren met 4 (!!) nieren.
  52. Mama heeft een postnatale depressie gehad nadat ze bevallen was van mij. Ze is er gelukkig na enkele maanden weer bovenop gekomen.
  53. Mama rookt al sinds haar 12ste. Ontelbare pogingen om te stoppen waren tevergeefs.
  54. Favoriet sigarettenmerk? Marlboro, rode box.
  55. Wanneer haar haar wat langer is en ze het niet meer in model krijgt, geeft ze zichzelf de bijnaam “poedel”.
  56. We zijn enorme fans van So You Think You Can Dance. Toen ik nog thuis woonde, was dit ons programma om samen te kijken. Als ik in mijn slaapkamer aan het werk was, riep ze me elke keer vanuit de woonkamer wanneer het begon.
  57. Mama heeft altijd al willen leren auto rijden. Ze had er vroeger de kans voor maar bleef uitstellen. Bijgevolg: 60 en geen rijbewijs.
  58. Voor mama zwanger was van mij, ging ze altijd mee met papa in zijn vrachtwagen. Dit heeft ze gedaan tot ze 7 maand ver was met mij.
  59. Typisch Montenegrijns gerecht dat ze hemels klaarmaakt? Witte bonen.
  60. Ik hou onvoorwaardelijk veel van mama. En dat is een mooie afsluiter van deze lijst 🙂

Nog eens een gelukkige verjaardag mamasita!

Tot de volgende post,

See you soon!

Natasa.

9 thoughts on “Gelukkige verjaardag mama!

Leave a Reply

